«اهانت گرگیج» مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر در خطبه های نماز جمعه ۱۹ آذر، در اظهاراتی تفرقه افکنانه و ضد وحدت امت اسلامی، به ساحت مقدس اهل بیت(ع) آشکارا توهین کرد.   او گفته بود: «مادر امام زین العابدین (ع) دختر یزدگرد بود و عمر بن خطاب پس از فتح ایران او […]

«اهانت گرگیج»

مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر در خطبه های نماز جمعه ۱۹ آذر،

در اظهاراتی تفرقه افکنانه و ضد وحدت امت اسلامی، به ساحت مقدس اهل بیت(ع) آشکارا توهین کرد.

 

او گفته بود: «مادر امام زین العابدین (ع) دختر یزدگرد بود و عمر بن خطاب پس از

فتح ایران او را به ازدواج امام حسین(ع) درآورد و ۹ امام پس از آن نیز از همین نسل به وجود آمده‌اند.

در نتیجه اگر خلافت عمر بن خطاب را نپذیریم، اعتبار امامان [شیعه] و نسب آنان را زیر سؤال برده‌ایم!».

 

پخش کلیپ سخنان تفرقه افکنانه امام جمعه اهل سنت آزادشهر در فضای مجازی، قلوب مسلمانان جهان

بویژه مردم ایران اسلامی را جریحه دار کرد و این اظهارات جنجالی با واکنش‌های زیادی حتی در بین جامعه اهل سنت روبرو شد.

 

برای روشن شدن حرف های بی پایه و اساس امام جمعه اهل سنت آزادشهر،

پاسخ علمی در رد ادعای مولوی گرگیج ارائه می شود:

 

گزیده‌ای از سخنان دکتر میثم مطیعی:

در مورد این اتفاق اخیری که افتاده و اهانتی به ساحت مقدس اهل بیت شده اینکه جریان چیست

و پاسخ چیست و ابعاد قصه چیست من چند نکته را عرض می‌کنم.

نکته اول اینکه همانطور که فرمودید که این مسئله که ابعاد پیچیده و مختلفی دارد

و مسئله به سادگی نیست. اینکه در آستانه فاطمیه چنین بحثی مطرح می‌شود

و بعد با یک عذرخواهی معناداری این قصه به راحتی قصد

این بشود که به فراموشی سپرده بشود اینها همه جای بحث دارد.

 

 

دقت بکنیم و حواسمان باشد که ما همیشه در اهانت‌هایی

که به مقدسات صورت می‌گیرد یک رفتار غلطی خودمان داریم

و آن هم این است که آدم‌های درجه صد را تبدیل می‌کنیم

به آدم درجه یک. خب حقارت این آدم معلوم است.

 

این آدم به دست ما چرا باید تبدیل به یک آدم مهمی بشود. یک آدم بی‌اهمیت و حاشیه‌‌ای یک حرف را می‌زند

و ما یک فرد حقیر را خودمان تبدیل می‌کنیم به مرکز و طراحی دشمن است؛ عملیات روانی دشمن است

این و ما در پازل زمین و در زمین دشمن بازی می‌کنیم و اشاعه می‌دهیم این رفتار را.

 

 

– نکته بعدی، این است که واقعا از لحاظ حقوقی و قضایی این قصه را باید پیگیری بکنیم.

این توهین صریح به اهل بیت است بنده عذرخواهی خیلی بی‌جان ایشان را هم دیدم و اینجوری نمی‌شود

که هر کسی از راه رسید به اهل بیت‌(ع) توهین بکند و بعد هم با یک عذرخواهی ساده سر و ته قصه را سر هم بیاورد.

 

 

این هم توهین به اهل بیت است توهین به میلیون‌ها شیعه است توهین شنیعی است و آن هم در نماز جمعه

و رسما این فرد در کانال خودش هم منتشر کرده است و تلاشی است برای ضربه به پروژه وحدت و خیانت است

به اسلام و چنین افرادی باید محاکمه بشوند همه ما باید مطالبه بکنیم چنین افرادی باید عزل بشوند.

 

 

– نکته دیگر، این است که ما معنای وحدت را هم واقعا بفهمیم،

وحدت واقعی یک وحدت منفعلانه نیست،

ما به اهانت‌کننده که وحدت نداریم، این نکته را دقت بکنید

ما به اهانت‌کننده روش برخورد داریم، این انسان حقیر

از عوامل ضد وحدت است و از ابزارهای دست دشمنان است.

 

 

وحدت این نیست که ما اجازه بدهیم به بزرگان ما اهانت بکنند.

وحدت این نیست که ما عقاید خودمان را بیان نکنیم،

وحدت این نیست که نسبت به ظلم‌های تاریخی سکوت بکنیم.

 

 

ما وحدت را به همان معنایی که حضرت آیت‌الله بروجردی قبول داشتند،

شهید مطهری تشریح کردند،مرحوم امام در کلماتشان هست،

بارها و بارها مقام معظم رهبری تشریح کردند، قبول داریم.

 

– دقت بکنید که این آقا و این توهینی که ایشان کرده،

ایشان دارد اهل سنت را ناصبی جلوه می‌دهد!‌

توقع از علمای اهل سنت در این موضوع این است

که صریحا راه خودشان را از ایشان جدا بکنند.

 

 

راه خودشان را جدا بکنند و برخورد بکنند. ما در میان

اهل سنت، علمایی را داریم که درباره علی‌(ع) کتاب دارند

و اینها در فضائل علی‌(ع) بعضی‌هایشان توهین شنیدند،

اهانت شنیدند، بعضی‌هایشان کتک خوردند و برای اهل علم

این موضوع روشن است. ما همه اهل سنت را ناصبی نمی‌دانیم و

دشمن اهل بیت نمی‌دانیم، نه! ما چنین نگاهی واقعا نداریم به برادران اهل سنتمان.

 

 

نکته تاریخی

 

نکته، در مورد بحث تاریخیش غیر از اینکه بالاخره ایشان یک توهینی کرده و یک حرف سخیفی زده

این پاسخ تاریخی هم دارد. جناب شهربانو دختر یزدگرد سوم است آخرین پادشاه ساسانی ایران یکی از همسران

حضرت سیدالشهداء‌(ع) و مادر امام سجاد‌(ع)، اینکه اولا کی گفته ایشان کنیز بوده؟ این خیلی مهم است.

 

کی گفته جناب شهربانو کنیز بوده؟ کنیز بودن را دشمنان اهل بیت‌(ع) جا انداختند. نامه‌ای دارد منصور دوانیقی

در پاسخ به محمد ابن عبدالله یعنی نفس زکیه که خودش را مهدی امت خوانده بود و در ضمن آن نامه می‌گوید

که بعد از پیغمبر برتر از علی‌ ابن الحسین در خاندان شما متولد نشده؟

 

اینجا مثلا می‌خواهد از امام سجاد تجلیل بکند،

مادر او هم ام ولد بود، کنیز بود، این منصور واژه ام ولد را برای تحقیر محمد ابن عبدالله به کار برده،

جناب شهربانو طبق یک قولی ورودش به سرزمین اسلام

 

در دوره خلافت عمر ابن خطاب است که مرحوم کلینی

در الکافی نقل کرده شیخ عباس قمی هم نقل کرده ولی

نظرات دیگری هم هست که اصلا ربطی به عمر پیدا نمی‌کند طبق تاریخ.

 

آقایان چرا تاریخ نمی‌خوانند؟ بروید تاریخ بخوانید! حق دارند جوان‌های غیرتمند شیعه حق دارند

رگ غیرتشان به قول معروف بیرون بزند از شدت اهانتی

که به اهل بیت شده است. شما تاریخ را هم درست نخواندید.

 

 

 

برخی از منابع تاریخی در مورد اینکه چطور جناب شهربانو

اسیر شده و وارد سرزمین اسلام شده گفتند

که عبدالله ابن عامر می‌رود خراسان را فتح می‌کند

دو دختر از یزدگرد پادشاه ایران را اسیر می‌کند

برای عثمان می‌‌فرستد نه برای عمر، تاریخ کشته شدن

 

 

یزدگرد ۳۰ هجری است جناب شهربانو هم همان سال اسیر شده

قبلش که اسیر نشده است سال سی‌ام هم ششمین سال

خلافت عثمان است یعنی‌ سالها بعد از وفات خلیفه دوم،

بر فرض هم که این اتفاق هم زمان عمر ابن خطاب بوده عمر ایشان

را به عقد امام حسین در نیاورده که امیرالمومنین این کار را کردند.

 

 

برفرض که زمان ورود ایشان به مدینه زمان عمر بوده

من الان نمی‌خواهم وارد جواب تفصیلی

بشوم عاقد علی (ع) بوده است. یک روایتی هست

 

دقت بفرمایید مراجعه بکنید بحارالانوار، جلد ۳۱ صفحه ۱۳۳،

این روایت را من برای شما عرض می‌کنم که در این روایت

محمد ابن جریر ابن رستم طبری، که شیعی است امامی هست

 

 

 

نه ابن جریر طبری سنی، ایشان یک روایتی را نقل کرده که وقتی اسرای ایران به مدینه وارد شدند:

«اراد عمر ابن الخطاب بیع النساء و ان یجعل الرجال عبیدا»

عمر ابن خطاب می‌خواست زنان را بفروشد و مردان را بنده قرار بدهد، غلام قرار بدهد،

برده قرار بدهد، یعنی زن‌ها را کنیز قرار بدهد و بفروشد؛

 

 

«فقال له امیرالمومنین ان رسول الله قال اکرم کریم کل قوم»

امیرالمومنین جلوگیری کرد فرمود پیغمبر فرموده شخصیت‌های مورد احترام در هر قوم و گروهی را احترام بکنید.

شخصیت‌های کریمی که در اقوام دیگر هستند را کرامتشان را حفظ بکنید.

 

بعد امیرالمومنین فرمود «هولاء قوم قد القوا علیک سلم و رغبوا فی الاسلام» اینها مشکلی با شما ندارند

اینها دست دوستی به سمت شما دراز کردند. اینها می‌خواهند مسلمان شوند. و انا اشهدالله و اشهدکم،

خدایا تو شاهد باش، تو می خواهی اینها را بفروشی؟ برده قرار بدهی؟ خدایا من اگر به عنوان یک مسلمان

از این غنایم نصیبی دارم من همه را آزاد کردم. بعد این اتفاق

که افتاد همه بنی‌هاشم گفتند که وهبنا حقنا ایضا لک، ما هم بخشیدیم.

 

 

اللهم اشهد انهم قد وهبوا حقهم و قبلته و اشهد لی بانی

قد اعتقتهم لوجهک بعد امیرالمومنین فرمود این افرادی که اینها را

به من بخشیدند من همه اینها را آزاد کردم. امیرالمومنین اجازه ندادند که اینها به کنیزی و بردگی بروند.

 

 

عمر اینجا اعتراض کرد گفت برای چی رای من را می‌شکانی؟

تو برای چی دفاع می‌کنی؟ چرا حرف من را نقض می‌کنی؟

 

حضرت تکرار کرد پیغمبر فرموده کریمان را اکرام کنید.

بزرگان را شانشان را رعایت بکنید. بعد عمر می گوید آن چیزی هم

که حق من بود من هم بخشیدم. بعد امیرالمومنین فرمود خدایا تو شاهد باش چی گفت.

 

 

بعد اینجا امیرالمومنین که وقتی بحث ازدواج جناب شهربانو (س) رسید،

حضرت فرمود اینها گر بخواهند ازدواج بکنند

مجبور نیستند هر کدام که خودشان انتخاب بکنند

هر کسی که خودش بخواهد مثل زن آزاد که از جناب شهربانو

عده‌ای خواستگاری کردند ایشان پشت یک پرده‌ای بود من وراء الحجاب بود به او گفتند که

از این خواستگارانی که داری چه کسی را انتخاب می‌کنی؟ آیا می‌خواهی ازدواج بکنی؟ ساکت شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *