نقد و بررسی فیلم the boogeyman

راهنمای مطالعه

نقد و بررسی فیلم ترسناک The Boogeyman

سینمایی The Boogeyman یک فیلم سینمایی آمریکایی-کانادایی به کارگردانی راب ساویج است. از دیگر آثار این کارگردان میتوان به فیلم میزبان اشاره کرد که آن هم در ژانر وحشت و رازآلود است. راب ساویج بیشتر به خاطر کارگردانی فیلم‌های ترسناک مانند هاست و بوگیمن شناخته می‌شود.

The Boogeyman در سال 2023 منتشر شده و نمرات نسبتا خوبی از منتقدان دریافت کرده و دارای ژانر ترسناک، معمایی و هیجان انگیز می‌باشد.

این فیلم براساس فیلمنامه‌ای از اسکات بک، برایان وودز و مارک هیمن است، که براساس داستان کوتاهی با همین عنوان به قلم استیون کینگ ساخته شد. این فیلم در ابتدا برای انتشار در سرویس استریم هولو برنامه ریزی شده بود، اما در تاریخ 2 ژوئن2023 توسط استودیو قرنبیستم در ایالات متحده اکران شد.

از بازیگران این فیلم میتوان به: سوفی تاچر، کریس مسینا ویووین لایرا بلیر و دیوید دستمالچیان و مدیسون هو اشاره کرد.

زمان این فیلم حدودا 98 دقیقه است و تماشای آن را به افراد زیر 13سال توصیه نمی‌کنیم.

داستان فیلم The Boogeyman

بوگیمن داستان دختر نوجوانی به نام سادی هارپر و خواهر کوچکش سایر، را روایت می‌کند، که از فوت مادرشان غم انگیز هستند. پدر آنها که یک روانشناس است، باعث می‌شود بعد از حضور یک مراجعه کننده، اوضاع خانه و خانواده به کل عوض بشود. در همین حین بچه‌ها با موجود ترسناکی رو به رو می‌شوند و سعی می کنند قبل از اینکه دیر بشود از پدرشان کمک بگیرند. هرچند که هیچ کس حرف آنها باور نمی‌کند.

The boogeyman
قسمتی از فیلم بوگیمن

فکر کنید که تنهایی روی تخت در اتاقتان دراز کشیده‌اید. بیزار از صداهای موجود پدرتان را صدا می‌زنید. با اینکه از او می‌خواهید تا تمام احتمالات ممکن را بررسی بکند باز هم تغییری حاصل نمی‌شود. به طوریکه بعد از خروج او از اتاق باز همان آش و همان کاسه است. این دقیقا همان ترسی است که تمام آدم‌ها از کودکی با آن درگیر بوده‌اند. شما در بوگیمن با این ترس‌ها همراه هستید.

حس ناامیدی بعد از سوگ؛ بوگیمن اینجاست.

وقتی ما یکی از عزیزانمان را از دست می دهیم احساس ناامیدی، بی‌انگیزگی و افسردگی حاصل از دست دادن به سراغمان می‌آید. این حس باعث به وجود آمدن ترس و پریشانی در درون ماست. همه‌ی این احساسات منفی باعث ضعیف شدن انسان‌ها در برابر پلیدی‌ها و تاریکی‌هاست.

شاید بتوان این مفهوم را خلاصه‌ای از کل داستان The Boogeyman دانست. در ادامه به بررسی عمیق‌تر این سینمایی می‌پردازیم.

فضای حاکم بر فیلم The Boogeyman 

نقش آفرینی قوی بازیگران و انتقال درست احساسات به بیننده، همواره مخاطبان را همراه فیلم می‌کند. در جایی از فیلم کاملا میتوان از چشمان مرد قربانی حس ترس و بی‌انگیزگی را فهمید. بوگیمن فضایی تاریک و ساکت و بدون نشاط را نشان می‌دهد که میتوان فهمید قصد دارد تا حس انزوا، تنهایی و افسردگی را به ببیننده القا کند.

از زبان بدن لستر(مرد مراجعه کننده به روانشناس) کاملا میتوان احساس ترس و دلهره را حس کرد. تصویربرداری و موسیقی این فیلم بیانگر احساس ترس و واهمه است و روی ناخودآگاه بیننده این تاثیر را میگذارد که ببیننده هر لحظه منتظر یک اتفاق ترسناک و روبه رو شدن با آن موجود ترسناک باشد.

موسیقی تیتراژ اول فیلم به ما می‌گوید که با فیلمی با ژانر ترسناک و هیجان انگیز روبه رو هستیم. همچنین نورپردازی فیلم در دقایق اول در خانه نشان می‌دهد که فضای حاکم بر خانه  فضایی غم انگیز و افسرده است.

ناامیدی و افسردگی عامل ضعیف شدن

در ابتدای The Boogeyman با دختری به نام سادی هارپر و خواهر کوچکش سایر،  آشنا می‌شویم. این دو خواهر با از دست دادن مادرشان با ناامیدی و افسردگی حاصل از آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اینجاست که هیولای تاریکی قربانیان خود را پیدا می‌کند. او اول سراغ ضعیف‌ترین افراد می‌رود که فاقد توانایی تصمیم گیری و روحیات قوی هستند. حتی وقتی لستر با بوگیمن مواجه می‌شود. در زمانی‌ست که دیگر هیچ امیدی به زندگی ندارد و کاملا ناامید است. همین نکته باعث تسلط کامل بوگیمن بر وی می‌شود. بوگیمن سعی می‌کند از نقطه ضعف افراد به نفع خودش استفاده کند تا کنترل کامل طعمه‌هایش را به دست بگیرد.

شکرگزاری عاملی مهم برای ایجاد حس امید

پدر این خانواده که برخلاف اینکه خود روانشناس است، با افسردگی بعد از مرگ همسرش دست و پنجه نرم می‌کند. به طوریکه کاملا وجود دو دخترش را نادیده گرفته و سرش را با کار گرم می‌کند. همین موضوع باعث شده که نتواند فضای حاکم بر خانه را تغییری بدهد. این خانواده هیچ تلاشی برای از بین بردن ناامیدی و گذراندن دوران سخت خود همراه هم و به کمک هم نمی‌کنند.

  • میتوان این نکته را همینجا گفت که یکی از عوامل از بین بردن ناامیدی ایجاد حس شکرگزاری، شمردن و دیدن باقی نعمات در دسترس انسان‌هاست. این شکرگزاری به نوبه خود شادی و امید را به ارمغان می آورد.
The boogeyman
قسمتی از فیلم the boogeyman

شکرگزاری باعث می شود که بدانیم هرچند کسی یا چیزی را از دست دادیم اما هنوز دارای خیلی از نعمات هستیم. به طور ناخودآگاه هر فرد وقتی داشته‌های خود را می بیند و به آن توجه میکند، امید و انگیزه را درون خود احساس میکند. امروزه شکر گذاری یکی از مهم ترین عوامل از بین بردن ناامیدی و جلوگیری از افسردگی در تمام جهان است . که روانشناسان برای درمان ناامیدی و افسردگی آن را توصیه می کنند.

ترس معمول کودکی

بوگیمن به ترسی می پردازد که شاید از کودکی همراه هر شخص باشد، ترس از تاریکی، تنهایی، موجود پنهان زیر تخت، فضای تاریک در کمد و حس صدا کردن اسم مان توسط شخصی غیرواقعی ابعاد The Boogeyman هستند. گاهی این ترس ها از کودکی تا بزرگسالی  با افراد می مانند و وقتی توسط کسی درک نشوند باعث ایجاد حس تنهایی در افراد میشونذ.

The Boogeyman اثبات قدرت صمیمیت در خانواده

در اواسط فیلم سادی هارپر سعی میکند با پدر خود رابطه صمیمانه‌تری ایجاد کند و با او درد دل کند. اما پدر این را نمی‌پذیرد و از ایجاد آن جلوگیری می‌کند. خود پدر نیز با فرزندان صمیمانه‌تر رفتار نمی‌کند تا بتواند از طریق فرزندان از انزوای درون خود بیرون بیاید. این نکته را در اینجا باید گفت که همین درد و دل و ایجاد رابطه صمیمانه بین خانواده باعث از بین رفتن گوشه‌گیری اعضای خانواده و حس ناامیدی حاکم  بر خانواده می‌شود. همچنین این عمل باعث می‌شود که فرد فضایی غیر از خانواده را برای پناه بردن به آن انتخاب نکند و کمتر احساس تنهایی داشته باشد.

توجه به فرزندان

لستر جایی در مکالمه خود با روان‌شناس سرخورده بوگیمن می‌گوید:«این موجودی است که وقتی به بچه‌هایت توجه نمی‌کنی به سراغشان می‌آید.» توجه به فرزندان و ایجاد صمیمیت با آن‌ها باعث می‌شود، فرزندان کمتر احساس تنهایی، گوشه‌گیری و افسردگی داشته باشند. که شاید بتوان اسم آن موجود ترسناک را بر این اساس همان حس ناامیدی و افسردگی گذاشت، که کم کم رشد کرده و مقابله با آنسخت می‌شود.

The boogeyman
قسمتی جذاب از فیلم بوگیمن

در خانه لستر آن موجود ترسناک فضای زیادی از خانه را تحت تسلط گرفته بود. زیرا این خانواده بعد از، از دست دادن فرزندانشان دیگر امیدی برای ادامه زندگی نداشتند. پس در آن خانه فضای غم و ناامیدی به شدت حکم فرما بود. در قسمتی از فیلم همسر لستر می گوید:«نور باعث از بین رفتن و ضعیف شدن آن موجود ترسناک می‌شود.»

  • بر اساس این مکالمه اگر نور را خدا بدانیم و آن موجود را همان شیطان، باید گفت که وجود خدا در هر لحظه و هرثانیه از زندگی باعث ضعیف شدن وسوسه‌های شیطان و از بین رفتن تاثیرات آن در تمام زندگی ماست.
The boogeyman
قسمتی از فیلم بوگیمن

خدا می‌فرماید:«هرکس به خدا ایمان بیاورد خدا او را از تاریکی‌ها به سمت نور خارج می کند.»

خارج شدن از تاریکی همان خارج شدن از پلیدی و افسردگی است. این ایمان آوردن باعث می‌شود که بدانیم خدا همواره همراه ماست. “هو معکم این ما کنتم” (آیه 4 سوره حدید)

دانستن  اینکه همواره خدایی قدرتمند همراه ماست باعث ایجاد احساسانگیزه و امید به زندگی می‌شود.

درمان زود هنگام  

از این نکته که این سیاهی  از داخلی‌ترین قسمت خانه شروع می‌شود و بعد تکثیر می‌شود این برداشت را می‌توان داشت که حس ناامیدی و حس تنهایی از درون ما شروع می‌شود و کم کم تمام ابعاد ما را در بر می‌گیرد. بعد تبدیل به غول بزرگ و وحشتناکی می‌شود که مقابله با آن کار دشواری است. اما اگر وقتی در درون ماست به درمان آن بپردازیم شاید هیچ وقت آنقدر بزرگ نشود که مقابله با آن سخت باشد.

ناامیدی و افسردگی مانند ویروسی است که اگر زود درمان نشود می‌تواند حتی به دیگران نیز سرایت کند، مثلا اگر پدر در فیلم بوگیمن با حس افسردگی و ناامیدی خود مقابله می‌کرد و به درمان زودهنگام خود می‌پرداخت دیگر فرزندان دچار این احساسات منفی نمی‌شدند و با کمک پدر با حال بهتری به زندگی خود ادامه می‌دادند.

اتکا به نیرویی افول ناپذیر

در آخر فیلم پدر می‌گوید که از احساس مسئولیت ترسیده بوده و آماده پذیرش فرزندان نبوده، چرا که در تمام طول زندگی مشترکش، به وجود همسرش متکی بوده ‌است. اینجا باید گفت که اتکای کامل هر انسان فقط میتواند به قدرتی باشد که افول ناپذیر است. متکی شدن به هرچیزی غیر از خالق که همیشه همراه انسان است، می‌تواند باعث همین احساسات ضد و نقیض و فرساینده بشود.

پاسخ منفی به بوگیمن

در لحظات پایانی فیلم بوگیمن، باز دختر نوجوان را وسوسه می‌کند اما سادی هارپر که حالا در کنار خانواده احساس شادی می‌کند و خانواده حس حضور هم را درک کردند و همراه هم هستند  به این وسوسه پاسخ منفی می‌دهد. این وسوسه آخر نشان می‌دهد که بوگیمن از بین نرفته و از بین نمی‌رود و این ما هستیم که با احساسات مثبت درونمان به وسوسه‌های آن توجه نمی‌کنیم و مانند سادی هارپر راه تسلط بوگیمن را به روی خودمان میبندیم.

از آنجا که ما بوگیمن را به شیطان و پلیدی تشبیه کردیم پس با ایجاد احساس انگیزه و پناه آوردن به نور مطلق میتوانیم از وسوسه‌های شیطان و پلیدی در امان باشیم. موسیقی تیتراژ آخر فیلم هم بیانگر همان حس موفقیت است و با تیتراژ ابتدایی بسیار تفاوت دارد.

The boogeyman
فیلم the boogeyman

نکته آخر

اتحاد افراد برای رسیدن به یک هدف واحد  باعث قدرتمندی و پیروزی است. این پیام مخفی را می توان از The Boogeyman استخراج کرد. داشتن یک هدف در زندگی و انگیزه باعث می‌شود که در مسیر پیشرفت برخلاف تمام فراز و نشیب‌ها پیش برویم و موفق شویم.

“آیا ما بیهوده آفریده شده‌ایم ؟” پاسخ به همین سوال میتواند به انسان برای ایجاد امید و انگیزه برای ادامه زندگی کمک کند، اینکه بدانیم بیهوده آفریده نشدیم و خالق در آفرینش هر کداممان هدف و غایتی را داشته، باعث می‌شود  بتوانیم استوار و قدرتمند و با امید به زندگی ادامه بدهیم. که این امید به زندگی در تمام ادیان الهی و نظرات روانشناسان دارای اهمیت فوق العاده‌ای است.  

واتساپ
تلگرام
توییتر
پرینت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

21 + = 29