منجی در تعالیم مسیحیت

راهنمای مطالعه

موعود در ادیان مختلف ـ منجی در تعالیم مسیحیت

در این بخش از موعود در ادیان مختلف ، به منجی در تعالیم مسیحیت می پردازیم:

در اکثر فیلم‌های ابرقهرمانی، قهرمان باید در موقعیت خطرناکی مداخله کند تا قربانی ناتوان را نجات دهد. در پایان، قربانی ممکن است با تمام قدرت یک جمله کلیشه‌ای را فریاد بزند: «تو قهرمان من هستی!» او با سپاسگزاری تصدیق می‌کند که قهرمانش با فداکاری، او را از خطر مرگ نجات داده است.

مسیحیان وقتی از عیسی به عنوان منجی یاد می‌کنند، تقریباً منظورشان همین است؛ اما در مقیاس بسیار بزرگتر. در کتاب مقدس انجیل، واژه منجی به سادگی به معنای کسی است که شخص دیگری را نجات می‌دهد. اما در عهد عتیق، اغلب خداوند به عنوان منجی شناخته می‌شود؛ چرا که اوست قوم خود را از انواع خطرات نجات خواهد داد (تثنیه 32:15؛ اول تواریخ 16:35؛ مزمور 18:46؛ 38:22).

اما مسئله اینجاست که عیسی ما را از چه چیزی نجات خواهد داد؟ او ما را برای چه نجات خواهد داد؟

برای فهم بهتر نقش حضرت عیسی به عنوان یک ناجی، باید وضعیت ناامیدانه خود را درک کنیم.

انسان‌ها در برابر خداوندگار خود گناه کرده‌اند، به عصیان آلوده شده‌اند و داوطلبانه میان خود و خدای خود جدایی انداخته‌اند (رومیان 3:23؛ 5:12). گناه عامل مرگ می‌شود و بنابراین همه‌چیز در جهان ما اکنون در حال مرگ است‌ (رومیان 6:23؛ یعقوب 1:15). از آنجایی که خداوند مقدس است، گناهکاران را مجازات خواهد کرد و این منجر به جدایی ابدی از او خواهد شد (متی 10:28).

بدون حضور و ظهور عیسی، انسان‌ها در اسارت گناهان خود هستند و هرگز نمی‌توانند به تنهایی به تقدس دست یابند (رومیان 3: 9-20). ما در مسیری یک طرفه به سوی جهنم به دنیا آمدیم و به درستی به خاطر گناه خود محکوم شدیم (افسسیان 2: 1-3).

اینجاست که عیسی وارد عمل می‌شود. عیسی آنست که خداست، کامل است و هرگز گناه نکرده. او زندگی کاملاً عادلانه‌ای داشت و بنابراین سزاوار مرگ نبود (دوم قرنتیان 5:21).

با این حال، او تصمیم گرفت تا بهای گناهان ما را برعهده گرفته و به خاطر ما به صلیب کشیده شود و حتی بمیرد (رومیان 6:23؛ اول پطرس 2:24؛ اول یوحنا 2:2). عیسی سه روز بعد از مصلوب شدن، دوباره قیام نموده و پیروزی خود را تثبیت کرد.

او به زودی باز خواهد گشت تا شر را به طور کامل از جهان دفع کند. به دلیل مرگ و رستاخیز او، هر کسی که به او اعتماد کند می‌تواند زندگی جاودانه داشته باشد. برای شخصی که به او اعتماد می‌کند، عیسی مسیح بزرگترین منجی خواهد بود.منجی در تعالیم مسیحیت

اگر انسان هستید، نیاز به نجات و نجات‌دهنده خواهید داشت. عیسی خواهد آمد تا ما را نجات دهد. او با بخشش گناهانمان ما را از شر آنها نجات می‌دهد (لوقا 19:10؛ اعمال رسولان 10:42-43؛ اول تیموتائوس 1:15).

او با عادل شمردن ما و با فدا کردن خون خود، ما را از مجازات عادلانه خدا نجات می‌دهد (رومیان 5:9).

او با بخشیدن زندگی ابدی، ما را از مرگ نجات می‌دهد. او با جداسازی، قدرت بخشیدن و تقدیس ما، ما را از انحطاط جهان نجات خواهد داد (تیطوس 3:3-8).

او ما را از شر شیطان که جهان را فریب می‌دهد نجات خواهد داد (اول یوحنا 3: 8).

به همه این دلایل و حتی بیشتر از اینها، عیسی به حق به عنوان منجی جهان پرستش می‌شود.

(یوحنا 4:42؛ اول یوحنا 4:14).

عیسی نیامد تا به سادگی ما را از شر چیزی نجات دهد؛ او آمد تا ما را برای امری مقدس نجات دهد.

او ما را برای اینکه رابطه‌ای مقدس با خدایی که دوستمان دارد داشته باشیم، نجات داد (یوحنا 3:16-18؛ رومیان 5:10).

عیسی با نجات ما از گناهانمان، آشتی با خدا را ممکن کرد و به ما این اجازه را داد که خدا را پدر آسمانی خود دانسته و به او نزدیک شویم (دوم قرنتیان 5:18-21؛ عبرانیان 4:16).

با فضل او، و نه صرفاً با اعمال‌مان، ما برای همیشه نزد خدا نجات می‌یابیم، او را پرستش می‌کنیم، از او لذت می‌بریم و برای همیشه مورد محبت او قرار می‌گیریم (افسسیان 2: 5-10).

مرگ و رستاخیز عیسی است که همه این اتفاقات را ممکن می‌سازد و این امر نشان می‌دهد که او حقیقتاً منجی این جهان است.

اما آیا او منجی همه است؟

خداوند به روشنی بیان می‌کند که ما فقط با اعتماد به پسرش می‌توانیم نجات پیدا کنیم (یوحنا 14:6).

هیچ شخص، فلسفه یا عبادت دیگری نمی‌تواند ما را با خالق مقدسمان آشتی دهد. هنگامی که به تسلیم حقیقت عیسی باشیم، به گناه خود اعتراف کرده و به او اعتماد می‌کنیم.

زندگی ابدی، رابطه صمیمانه با خداوند و فیض بسیار دریافت می‌کنیم تا به این ترتیب تمام گناهان گذشته، حال و آینده ما پوشانده شود. او بدون توجه به گذشته ما، با ما مهربان است (اول تیموتائوس 3:3-5).

وظیفه ما این است که به او ایمان داشته باشیم و برای نجات خود به او اعتماد کنیم.

در این بخش از موعود در ادیان مختلف ، به منجی در تعالیم مسیحیت پرداختیم.برای آگاهی بیشتر مقالات قبلی و بعدی را مطالعه نمایید.

منبع:

https://www.gotquestions.org/Jesus-is-the-Savior.html

واتساپ
تلگرام
توییتر
پرینت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

8 + 2 =