علت غیبت امام زمان

راهنمای مطالعه

شبهات و سوالات مهدوی‌ ـ علت غیبت امام زمان

چرا امام زمان (عج) غایب شدند؟

در این بخش از شبهات و سوالات مهدوی علت غیبت امام زمان (عج) و اینکه آیا ممکن است امام زمان (ع) در عصر غیبت دیده شوند را مورد بررسی قرار می دهیم.

این مساله را با یک مثال توضیح میدهم؛اگر مسئولان اداره برق در منطقه ای لامپی را نصب کردند؛ولی مردم آن را شکستند و مسئولان لامپ دوم و سوم تا یازدهم را نصب کنند؛ولی باز هم مردم تمام یازده لامپ را در چند مرحله بشکنند؛

این کار آنها نشان میدهد که قدر نور را نمیدانند؛ بنابراین باید با سعی و تلاش خود نوری کم؛ولی با هزینه ای سنگین تهیه کنند تا شاید به ارزش واقعی برق پی ببرند.

ماجرای امام زمان (عج) نیز همینگونه است.

خداوند برای مردم یازده چراغ هدایت و امام معصوم معین کرد و احادیث فراوان از زبان مبارک پیامبر،نام و مشخصات آن ها را بیان نمود؛ولی تمام یازده امام را یا با زهر یا با شمشیر به شهادت رساندند.

خداوند نیز دوازدهمین چراغ هدایت را در پس پرده ی غیبت نگاه داشت تا زمانی که جامعه،انواع حکومت ها را تجربه کند و به این باور برسد که هیچ گروهی با شعارها و انواع سیاست های گوناگون، توان ایجاد و گسترش عدالت واقعی را ندارد و درنتیجه مردم آن چنان به سُتوه آیند که تشنه ی واقعی برقراری عدالت و عاشق مَردی الهی بشوندتا با رهبری او،

همه ی باطل ها و مستکبرین از بین بروند و بندگان صالح خدا به قدرت برسند.

آری؛درک حکومت حضرت مهدی (عج) و گسترش عدالت نیازمند زمینه سازی است.

علت غیبت امام زمان
علت غیبت امام زمان

آیا ممکن است امام زمان (ع) در عصر غیبت دیده شود؟

دیدن امام زمان (عج) محال نیست و توفیق زیارت ایشان امتیاز بالایی است‌.
در دعاها نیز از خداوند متعال میخواهیم که این دیدار را نصیبمان فرماید:اللهم اَرِنی الطَّلعَهَ الرَّشیده.
همچنین بنابر منابع اسلامی وقتی مردم امام زمان (عج) را در زمان ظهور ببینند،خواهند گفت:ما ایشان را چندبار دیده بودیم!

از سویی دیگر بخواهیم مساله را از دیدگاه قرآن بررسی کنیم،ماجرای حضرت مهدی(عج)شبیه داستان حضرت یوسف (ع) است:

فَعَرَفَهم و هُم لَهُ مُنکِرُون به آن معنا که یوسف برادرانی را که ده ها سال او را ندیده بودند،شناخت؛ولی آن ها او را نشناختند.
آنچه دراین میان مهم است،توجه به دو مسئله است.

1. اول آن که ما مامور نیستیم برای دیدن امام زمان (عج) به منطقه،مسجد یا واسطه ای رجوع کنیم.در آیات و روایات در این مورد سفارشی نشده است؛ولی مکّلفیم در زمان غیبت به مجتهد جامع الشرایط (فقیه عادل بی هوس) که در حلال و حرام الهی صاحب نظر است،مراجعه کنیم و کلام او را برای خود حجت بدانیم و به آن عمل کنیم.

2. دوم این که نباید فریب افراد شیاد را بخوریم که با ادعای ملاقات با امام عصر(عج) افرادی را دور خود جمع کرده،از این راه نان میخورند و باید به هوش باشیم که تعداد مدعیان دروغین کم نیست.
ملاقات با امام،ارواحنافداه،در مواردی نیز انجام شده است؛به گونه ای بوده که افراد،بعداً متوجه شدند که آن شخص حضرت مهدی (عج) بوده است.
همچنین این ملاقات ها با اراده حضرت صورت گرفته است،نه با اراده ملاقات کننده.

در این مقاله علت غیبت امام زمان (عج) و آیا ممکن است امام را در عصر غیبت دیده شود را مورد بررسی قرار داده ایم.

منبع:جهت نما(۴۰پرسش وپاسخ مهدوی).مولف:محسن قرائتی.چاپ۸ .سال۱۳۹۸.انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج).ص۱۸ و ص 50 تا 51

واتساپ
تلگرام
توییتر
پرینت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

82 − = 79