طولانی بودن عمر انسان

راهنمای مطالعه

شبهات و سوالات مهدوی_ طولانی بودن عمر انسان

چگونه ممکن است انسانی مانند امام زمان (عج) عمر چند صد ساله و یا چند هزار ساله داشته باشد؟

در این مقاله از شبهات و سوالات مهدوی به چگونگی طولانی بودن عمر انسان میپردازیم:

پاسخ اجمالی:

طولانی بودن عمر انسان در داستان حضرت یونس در سوره صافات آیات ۱۳۹تا ۱۴۴است. در مضمون این آیات میخوانیم:

که همانا یونس از فرستادگان است.آن گاه که از قوم خود فرار کرد و به سوی کشتی پر از بار و مسافر شتافت. ناگهان کشتی به خطر افتاد و قرار بر این شد تا براساس قرعه، افرادی به دریا افکنده شوند.پس، یونس با مسافران کشتی قرعه انداخت و از بازندگان شد،

و او را به دریا افکندند و در این حال ماهی بزرگی او را بلعید. او خود را سرزنش کرد و در شکم ماهی به تسبیح خداوند پرداخت و اگر از تسبیح گویان نبود،تا روز قیامت در شکم ماهی می ماند.

للبعث فی بطنه یوم یبعثون، از این آیه معلوم میشود که زنده ماندن تا روز قیامت امکان دارد.

همچنین درباره ی عمر طولانی میتوان به این نمونه ی قرآنی اشاره کرد که ابلیس از خداوند متعال خواست تا روز قیامت به او مهلت بدهد:

 قال رَبِّ فَاَنظِرنی اَلی یَومِ یُبعَثون خداوند متعال او را تا زمان بسیار طولانی عمر داد.

طولانی بودن عمر انسان

پاسخ تفصیلی:

در پاسخ به طولانی بودن عمر انسان میتوان گفت عمر مثل حرکت است.حرکت هم روند کُند دارد.حرکت کُند مثل حرکت رُشد موی بدن،که در یک ماه حدود یک سانتی متر حرکت میکند. ممکن است حرکت نکند، مثل موی مُژه و اَبرو که ده ها سال

بدون حرکت و در واقع بدون رُشد باقی می ماند.

گاهی نیز حرکت به قدری تُند است که نمیتوان آن را اندازه گیری کرد و یا مثل حرکت نور بسیار سریع است، ولی میدانیم که هیچ دلیل علمی و عقلی برای محدود کردن حرکت وجود ندارد‌‌.

در بعضی از منابع،کتاب های تاریخی و حتی آیات و روایات از عمرهای طولانی خبر میدهند.

قرآن کریم میفرماید: حضرت نوح (ع) ۹۵۰سال به تبلیغ مشغول بود.

در آیه ی ۲۵۹،سوره ی بقره نیز آمده است که یکی از اولیای خدا، معروف به حضرت عزیر (ع) ،در حالی که سوار الاغی بود،از روستای ویرانه ای،عبور میکرد.

از خدا پرسید که چگونه صاحبان این خانه ها که سال هاست مُرده اند، دوباره زنده خواهدشد،خداوند متعال برای آن که مساله را به صورت تجربی برای او روشن کند، او را صدسال میراند،سپس او را زنده کرد و از او پرسید:

چه مدت است که در این جا هستی؟

گفت:روزی یا بخشی از روزی.

خداوند متعال فرمود:نه؛تو صد سال است که مُرده ای. اکنون به الاغت نگاه کن که چگونه استخوان های او را سر پا میکنیم و نیز به غذا و نوشیدنی خود بنگر که هیچ تغییرنکرده است!

غذا اگر در جایی مثل یخچال و سردخانه نباشد،پس از یک هفته تغییرمیکند‌.

صدسال چندهفته است؟ وقتی یک سال ۵۲ هفته است،پس صدسال۵۲۰۰ هفته میشود؛ بنابراین،خداوند متعال غذای این بنده را ۵۲۰۰ برابر عمر طبیعی سالم نگه داشت،در حالی که عُمر امام زمان (عج) از آغاز تولد

تاکنون،حتی بیش از بیست برابر عُمر طبیعی نبوده است.خداوند متعال با این آیه قدرت خود را نشان میدهد.

که ما میتوانیم صدها و هزاران برابر عمر طبیعی چیزی را نگه داریم.این معجزه میتواند درباره ی عُمر امام (عج) هم اتفاق بیفتد. همچنین از این آیه اهمیت علم تجربی فهمیده میشود؛بر این اساس که علم تجربی به قدری ارزش دارد که یک پیامبر،باید صدسال بمیرد تا چیزی را باحس درک کند.

همچنین از این آیه استفاده میشود که زنده شدن مُرده مخصوص قیامت نیست؛ بلکه در همین دنیا نمونه هایی از زنده شدن بعضی مُردگان وجود دارد که به اصطلاح آن را  رجعت میگویند.

مُردگانی که با معجزه ی حضرت عیسی(ع)زنده شدند،از این نمونه اند و نیز مرده ای که در آیه مورد بحث به آن اشاره شد.

همچنین از این آیه استفاده میشود که اگر ریشه سوال عناد و لجاجت نباشد،میتواند گامی به سَمت رشد و تکامل انسان باشد.

در این مقاله طولانی بودن عمر انسان را از نظر اجمالی و تفضیلی مورد بررسی قرار داده ایم و در مقالات قبلی و بعدی نیز عمر امام زمان (عج) را از نظر عقلی و عرفی مورد بررسی قرار دادیم.

منبع:

جهت نما(۴۰پرسش وپاسخ مهدوی).مولف:محسن قرائتی.چاپ۸ .سال۱۳۹۸.انتشارات بنیاد فرهنگی حضرت مهدی موعود(عج).ص۲۰-۲۱-۲۲-۲۳

واتساپ
تلگرام
توییتر
پرینت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

55 − = 48