فرقه های نوظهور و عرفان های کاذب

راهنمای مطالعه

فرقه های نوظهور و عرفان های کاذب – آشنایی با اُشُو

امروزه یکی از مسائل مهمی که افراد باید در باره ‌ی آن اطلاعات درستی داشته باشند مبحث فرقه های نوظهور و عرفان های کاذب است. محققان معتقدند که عصر جدید عصر معنویت و بازگشت بشر به دین است. به همین دلیل گرایش های معنوی شدیدی در میان مردم دنیا مشاهده می شود، تمایل درونی انسان ها از یک سو و خسته شدن از مکتب های ماتریالیستی و فرهنگ های مادی از سوی دیگر آنها را به سوی مکاتب معنوی سوق داده است. یکی از فرقه های نوظهور کاذب و به تعبیر بعضی، معنویت نو بنیاد که فاقد معنویت است فرقه «اُشُو» نام دارد.

اُشُو به معنای کسی است که در دریا غرق و فانی شده است و لقبی است که بنیان‌گذار این فرقه در اواخر عمر برای خود انتخاب کرد.

برای اینکه بیشتر درباره ی آن بدانید حتما ادامه مطلب را مطالعه کنید.

اُشُو کیست؟

فرقه های نوظهور و عرفان های کاذب
فرقه های نوظهور و عرفان های کاذب

راجنيش چاندرا موهان” كه بعدها نام “اُشُو” را برای خود برگزيد، از فيلسوفان هندی است.

بعد از درگذشت پدربزرگ مادری ‌اش، فشار زيادی بر او وارد شد و به گفته خودش باعث شد دنيای جديدی در برابرش گشوده شود. 

و بعد وارد دانشگاه ساغر هند شد و مدرك فلسفه را اخذ كرد و نه سال در دانشگاه جبال پور هند تدريس كرد. 

اما بعد از دو دهه كار فلسفی به ناگاه نظراتش در خصوص فلسفه تغيير يافت. 

اُشُو در خصوص دوران تحصيلی خود می‌ گويد آموزش‌ هايی كه ديده مزخرف و زشت بوده است! 

اُشُو در تمام مدت تحصیل، دست از ناسازگاری و دردسرآفرینی در مدرسه برنداشت و در سن 21 سالگی در او حالتی اشراق گونه به وجود آمده و باعث شد که نیروی جدیدی در او خلق شود.

و در سال 1974 در پونای هندوستان، مرکزی را جهت مراقبه تاسیس کرد که هنوز هم وجود دارد.

اُشُو در سال 1981 برای معالجه به آمریکا سفر می‌ کند؛ در این سفر عده ‌ای از حامیانش با هدیه دادن ده‌ ها میلیون دلار، منطقه وسیعی را در اورگون آمریکا برای او خریداری می‌ کنند که وسعت آن چند هکتار بوده و در آن منطقه شهری به نام راجنیش را برای او می سازند.

شهر راجنیش، که در آن اُشُو آزادی جنسی را آزاد می‌کند و زنان و مردان بسیاری آن آزادی را به نمایش می‌گذارند!

عجیب‌تر اینکه پیروان این انسان شهوت پرست 90 ماشین رولزرویس مخصوص را که بعضی از قسمت‌های آنها از طلا بوده را خریده و او هر روز یکی از این ماشین‌ها را سوار شده و از میان هواداران خود عبور می کند.

از رئیس تشریفات او می‌پرسند که چرا استاد نود ماشین دارد؟

او می‌گوید:« اُشُو ماشین سواری را دوست دارد و از اینکه هر روز یک ماشین را عوض می‌کند لذت می‌برد و به همین دلیل تصمیم گرفته‌ایم برای او 365 رولز بخریم تا هر روز با یک وسیله حرکت کند

اُشُو در سال 1990 از دنیا می رود و بنا بر گزارش‌های غیر رسمی هم‌اکنون محل اصلی تجمع هواداران اُشُو، شهر پونای هند است.

فضاهای مجازی و رسانه‌ها در گسترش تفکرات این فرد نقش اساسی ایفا کرده و کوشیده‌اند با تعابیری همچون پیامبر قرن بیستم و یا خدای قرن بیستم بر استمرار حرکت انحرافی او و پیروانش قوت بخشند.

دوران کودکی اُشُو طبق آنچه خودش در کتاب اینک برکه‌ای کهن آورده، همراه با روحیه عصیان‌گری و سرکشی بوده است.

اُشُو با وجود تدريس و تحصيل هرگز دست به قلم نبرد و به تاليف نپرداخت، بلكه از آنجا كه سخنران ماهری بود برای جذب بيشتر طرفداران خود جلسات سخنرانی متعددی برقرار نمود و ديدگاه‌های خود را در غالب سخنرانی ارائه نمود.

و بعدها اين سخنرانی‌ها در كتاب‌هايی به چاپ رسيد و به دست طرفدارانش رسيد.

نقد دیدگاه اُشُو

از نکاتی که در دیدگاه‌های اُشُو دیده می‌شود مقابله با ادیان آسمانی است.

اصولا رهبران فرقه‌ها و جنبش‌های نوظهور خود را برای مقابله با وضع موجود و به نوعی مقابله با دین‌های آسمانی می‌دانند و می‌خواهند تفکرات خود را جایگزین برنامه‌های الهی قرار دهند.

اُشُو به ساحت انبیاء‌ به خصوص پیامبر اسلام جسارت کرده است.

مطلبی را که امروز ملحدانی همچو اُشُو به آن پرداخته‌اند که حضرت رسول نعوذ بالله دیوانه است، همان سخن کافران زمان رسول خدا است که قرآن بشدت با آنها مقابله نموده است.

آنها پیامبر را شاعر می‌خواندند.

چون سخنانش چنان در دلها نفوذ داشت و عواطف انسانها را همراه خود می‌برد که گویی موزون ترین اشعار را می‌سراید در حالی که گفتار آن حضرت هرگز شعر نبود و مجنونش می‌خواندند چون رنگ محیط به خود نمی‌گرفت و در برابر عقاید خرافی انبوه متعصبان لجوج، ایستاده بود، کاری که از نظر توده‌های گمراه یک عمل جنون آمیز در حالی که بزرگ‌ترین افتخار پیامبر این بود که تسلیم این شرایط نبود.

فرقه های نوظهور و عرفان های کاذب
فرقه های نوظهور و عرفان های کاذب

اگر اُشُو و حامیانش، خرافاتی را که در غالب عرفان، امروز به بشریت القا می‌کنند، در زمان رسول خدا مطرح می‌کردند پیامبر اسلام با شدن هر چه تمامتر در برابر آنها می‌ایستاد و نمی‌گذاشت افکار عمومی را به انحراف بکشانند.

افزون بر آن، در عبارات نقل شده از اُشُو به پیامبر،‌ تهمت خودکشی را می‌زند، چیزی که امروز در میان بعضی از حامیان و گروندگان جنبش‌های نو پدید علناً ترویج می‌گردد، مگر می‌شود اول شخص اسلام که برای نجات بشریت از طرف خدا آمده است خود مروج خود کشی باشد؟

اُشُو همانند بسیاری از رهبران فرقه‌های نو ظهور مدعی است که باید از شریعت دوری کرد. از نظر اُشُو شریعت پوسته بیرونی مذهب است و معنای عوام گرایی دارد و تاثیری در انسان ایجاد نمی‌کند!

و در ادعایی عجیب می‌گوید شریعت سطح اول مذهب است و فقط تا زمانی کارایی دارد که صاحب آن مذهب زنده است و با مرگ او شریعت می‌میرد.

با اینکه نگاه انحرافی اُشُو شریعت را پوسته بیرونی مذهب می‌داند، خود اُشُو برای برنامه انحرافی خود مراقبه‌هایی را مطرح می‌کند که همه آنها به نوعی دستورالعمل تلقی می‌شوند و تخطی از آنها را جایز نمی‌داند.

و حال آنکه اگرشریعت و دستورالعمل‌ها پوسته بیرونی باشد در اجرا نکردن آنها، نباید اشکالی به وجود آید، و این تناقض بطلان حرف اُشُو را ثابت می‌کند.

افزون بر این انجام دستورات اسلام الهی است و سعادتمندی انسان را به ارمغان می‌آورد در حالی که فرقه نوظهور اُشُو تنها انسان‌ها را به گرایش‌های شهوانی دعوت می کند.

 در این مقاله از فرقه های نوظهور و عرفان های کاذب به آشنایی با اشو و دیدگاه آن پرداختیم در مقالات دیگر از فرقه های نوظهور و عرفان های کاذب به شاخه هایی دیگر از این فرقه ها میپردازیم.

منبع:

فرقه‌های نوظهور،‌ حمید نگارش، ص ۳۱ و ۳۲ تا ص ۳۶

واتساپ
تلگرام
توییتر
پرینت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

− 3 = 6