عرفان حلقه

راهنمای مطالعه

فرقه های نوظهور عرفان حلقه

در این بخش فرقه های نوظهور به عرفان حلقه میپردازیم:

از عرفان‌های نوظهور عرفان های تازه تأسیسی هستند که هیچگونه اصالت دینی ندارند و محصول تفکرات واهی و دروغین هستند. به عبارتی اینها اصلاً عرفان نیستند بلکه سراسر جهل و نادانی هستند.

بشر امروزی با تجربه تفکرات مادی به پوچی رسیده و برای فرار از این بنبست به زعم خود به سوی معنویت پناه آورده است.این نوع عرفان ها که با عنوان جنبش های نوپدید دینی عمدتاً از جنگ جهانی دوم به بعد ظهور کردند در اواخر دهه هفتاد در جوامع غربی برجسته شدند (1).

پیدایش عرفان حلقه با شعور کیهانی

از سالهای آغازین دهه هشتاد شمسی در ایران به طور مخفیانه و زیرزمینی اقدام به برگزاری دوره ها، آموزش ها و عضوگیری مرید و او طلب کرده بود توسط شخصی به نام محمد علی طاهری پایه گذاری شد. و از نیمه دوم این دهه به
صورت جدی به ادامه فعالیت خود در کشور پرداخت. این فرقه چهارچوب مشخصی ندارد و سعی در القای افکار و بینش های ظاهراً علمی دارد؛ عرفان کیهانی (حلقه) به شکل رسمی، با نام موسسه فرهنگی و هنری عرفان کیهانی (حلقه) در تابستان ۱۳۸۵ ثبت شد (2).

البته بهادعای مؤسس آن، آقای محمد علی طاهری (3) عرفان کیهانی بر اثر الهاماتی برای وی در آبان ۱۳۵۷ به وجود آمد که درباره آگاهی از شعورگسترده درکیهان و فهم فراگیر نسبت به آن است (4) طاهری این عرفان را راه دستیابی به خداشناسی عملی معرفی میکند(5) وی به عنوان کیهانی در نام این جنبش اشاره به دیدگاه فراکلنگر (interuniversal) یا نگرش گسترده به عالم هستی میداند که در آن انسان به وسعت جهان هستی است(6) و دامنهی تفکر او بر فراز تفکرهای معمول انسان و در سطح انطباق با کل قرار دارد(7).

آقای طاهری کلاسهای گسترده ای را در تهران و بعضی از شهرهای کشورمان برگزار نمود و مبالغی را برای 6 دوره کوتاه مدت آموزشی دریافت کرد و از این طریق میلیون ها تومان ثروت نامشروع و غیرقانونی کسب کرد (بولتن های تبلیغاتی).
این فرقه به نامهای عرفان حلقه، حلقه کیهانی، شبکه شعور، شعور کیهانی، انرژی درمانی، سکه وجودی، پله عشق، پله عقل، طب مکمل، فرادرمانی، طب کل نگر، تشعشع درمانی، کیهان درمانی و بهشت یاس پنهان مشهور است. طاهری معتقد است خلاء ناشی از باور به نبود خدا و تکیه بیش از حد به علم برای دستیابی به خوشبختی که نتیجه مدرنیسم است.

موجب سرگردانی و بحران بشر شدهاست. در این بحران علم دیگر قادر نیست به انسان پاسخگو باشد و انسان از علم ناامید میشود. نتیجه این ناامیدی دلبستن به شیوه های برای رهایی از این آشفتگی است. «دوره پناه بردن به غارها، آویزان کردن خود در چاه و انواع ریاضت ها» به اتمام رسیدهاست. و با توجه به کمبود وقت انسان و ماشینی شدن زندگی، لازم است چنین آموزشی برای او به سادگی حاصل شود(8).

انسان امروزه به واسطه کمبود وقت مایل است برای همه کارهایش با جدول زمان بندی پیش برود و به طور دقیق بداند که در قبال هر کاری، با صرف چه مدتی، چه نتیجه ای را به دست خواه آورد. او آمادگی رویارویی با مسائل پیچیده، مبهم و فهم مطالب غامض را ندارد. ضمن اینکه به شدت نیازمند آگاهی های نوین در خصوص معنویت و معرفت است(9). طاهری در اساسنامه عرفان حلقه میگوید: «عرفان های کهن به علت پیچیدگی زبان، تعلیمات، اهداف سخت و اعمال طاقت فرسا قادر نیستند به نیازهای بشر امروز پاسخ دهند. زبان دین، زبانی قدیمی و کهنه است و تحصیل در فهم آن نیازمند بهروز شدن است(۱۰).

نتیجه این تفکرات این بود که طاهری عرفان حلقه را با دو بعد اصلی عرفانی و درمانی ابداع کرد. عرفان حلقه در طول هشت ترم، با برگزاری کلاس به آموزش اعضا مشغول میشود. اعضا در بدو ورود آییننامه اجرایی عرفان حلقه و سوگند نامه این عرفان را امضا میکنند (آییننامه اجرایی عرفان حلقه، سوگند نامه عرفان حلقه از سایت رسمی عرفان حلقه erfanehalgheh.com).

با اتمام این دوره و دریافت پایاننامه عرفان حلقه، ترم نهم برای دریافت تمام مستری برای علاقمندان برگزار میشود. فرد با گذراندن ترم نهایی و تکمیلی کارت مربیگری دریافت میکند. این کارت به منزله هویت عرفانی فرد است و از این پس،
فرد ملزم به رعایت اساسنامه عرفان حلقه، ارشاد و هدایت مردم است (کارت مربیگری شبکه شعور کیهانی erfanehalgheh.com).

درکلاس ها چندان به شئونات اسلامی نمیشود و بسیاری از کلاس ها به صورت مختلط برگزار میشود. برخی مریدان این فرقه، پس از طی دوره ها نسبت به نماز و بسیاری از مسائل مذهبی بیتفاوت شده و در توجیه ترک نماز، وجود گرسنگان و درماندگان جامعه را بهانه قرار میدهند که وای بر نمازگزاران جامعهای که در آن گرسنه و درمانده باشد (گرداوری از بولتنهای اطلاعاتی و وبگاه مشرق نیوز).شاگردان در طول دورههای آموزشی تحت تاثیرخرافه نسبت به مسائل شرعی، از جمله نماز بیتفاوت شده و به آنها اعلام میشود که شما مقیم الصلوه شده و دیگر نیاز به نماز خواندن و روزه گرفتن ندارید.

این فرقه به گونهای است که خود دانشجویان فراگیران جدید را آموزش میدهند. دامنه این فرقه در حال گسترش به بسیاری از نقاط کشور به ویژه در بین تحصیلکرده است ( شبیه فعالیتهای هرمی). همچنین دورههای تکمیلی برای مسترهای درکشور ارمنستان برگزار خواهد شد و هر فراگیر بایستی مبلغ یک میلیون تومان پرداخت کند.
عرفان حلقه خود را درمانی مکمل به نامهای فرادرمانی (بعدجسمی) و سایمنتولوژی (درمان بیماری های روانی) میداند(11).

عرفان حلقه مدعی درمان تمام بیماریها با ارتباطگیری ساده است و کیهانی صورت گرفته، عضو درگیر بیمار شناسایی میشود و درمان آغاز میشود. باید درنظر داشت طاهری درباره چندوچون این اصطلاحات توضیح دقیقی ارائه نمیکند(12). در عرفان حلقه هیچ بیماری بدون درمان نمیماند.

طاهری اعتقاد دارد درمان تمامی بیماریهای تنی و روانی در عرفان حلقه ممکن و سهل است (13) ؛ ناگفته نماند با وجود اقبال برخی از پزشکان و پیراپزشکان بر فرادرمانی و سایمنتولوژی در ابتدای کار، شیوههای درمانی مرسوم در عرفان حلقه را بیشتر پزشکان و جوامع پزشکی رد کرده و ناکارآمدی را برخی از متخصصان ثابت کردهاند(14).
صاحب نظران بر این باورند با وجود قدرت فرادرمانی در درمان بیماری های سادهای همچون آسم به طور قطع در درمان سرطان و بیماریهای ژنتیکی ناتوان است. چون درمان آسم با تلفین امری ساده است؛ روشی که در فرادرمانی به وفور
مشاهده میشود(15).

چهره های که از سبک درمانی طاهری حمایت کردند:

عبارتند از سروش (سوشیانت)کار میخواه در دانشگاه شاهد که پایان نامه خود (تأثیر فرادرمانی بر حملات آسم) را در سال 1۲۸۸ با نمره عالی دفاع کرد و هم اکنون به عنوان مربی در سیدنی استرالیا مشغول بر فعالیت است. پرفسور مسعود رحمان از دانشگاه کالیفرنیا، دکتر توفیقیان از دانشگاه علوم پزشکی، جراحان بیمارستان امام، دکتر شهریار اسلامی مشاور معاون وزیر بهداشت وقت، دکتر رادمهر از دانشگاه تهران و دکتر پیرزاد از دانشگاه تهران(16).

نقد ادعای فرادرمانی:

به نظر نقادان فرادرمانی وجود ندارد که موازین واصول مشخص علمی داشته باشد. روش های درمانی مانند طب سنتی و مکمل روشهای خاص درمانی دارند؛ اما در فرادرمانی روش مشخص و خاصی تشریح نشدهاست(17). گفتنی است این امکان وجود دارد که فرادرمانی در کوتاه مدت وابسته با تلقین برای فرد حالت مسکن داشته باشد؛ اما توجیه و پشتوانه علمی ندارد و دستاوردی در خور دفاع عرضه نکرده، همچنین در طولانی مدت آثار مخربی مانند بروز عارضه های
عجیب و گوناگون بر فرادرمانگران بر جای میگذارد(19). شاهد این ماجرا ضعف در رفع اپیدمی کرونا و عدم نجات بیماران کرونایی است.

محمد علی طاهری، مؤسس عرفان حلقه :

سرکرده فرقه که قطب نامیده میشود فردی به نام مهندس محمد علی طاهری است که در اول فروردین ۱۳۳۵ خورشیدی در کرمانشاه دیده به جهان گشود و پس از گذراندن دوره ابتدایی به همراه خواهرش که کارمند تامین اجتماعی بود به تهران عزیمت کرد. پدرش در ابتدای ورود به تهران در بخش خدماتی اشتغال داشت. محمد علی کم کم به کارهای فنی علاقمند شد و در دوران نوجوانی و جوانی او پرواز و ساکت هواپیما مورد توجه جوانان و همسالان او بود.

آنها هواپیماهایی با موتور خیلی ساده تا پیچیده را خریداری کرده و با گذاشتن موتور و راه اندازی و سوخت گذاری در آن دست به ابتکاراتی میزدند. وی با شرکت در نمایشگاه ابداعات و اختراعات جوانان مورد توجه ساواک قرار گرفت و از
دست نخست وزیر وقت (هویدا) جایزه دریافت کرد. با این همه در پیشرفت درس موفق نبوده و نتوانست دیپلم بگیرد. در سال ۱3۵۵ ملاقاتی با ساواک داشته و قرار بود در قبال اعزام به کشور آمریکا و بورسیه کردن، او جهت کنترل
دانشجویان ایرانی ساکن آمریکا همکاری کند، که به دلیل نداشتن دیپلم در عمل این اتفاق نیفتاد.

طاهری با شکست های پی در پی در تحصیل، به ژاپن رفته و به دلیل مشکل بودن زبان ژاپنی و مخارج بالا پس از حدود یک سال به کشور بازگشت. پس از مدتی به همراه خواهر و شوهر خواهرش به ترکیه میرود و پس از سه سال به گفته
خودش موفق به گرفتن مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک از کشور ترکیه میشود که آن هم خود تناقضاتی دارد(19).

عرفان طاهری :

طاهری عرفان خود را عرفانی ایرانی اسلامی معرفی میکند و مدعی است اصالت دارد و از سرزمین ایران برخاسته است(20). او عرفان حقیقی را چنگ زدن به حلقه های رحمانیت الهی میداند که برای صعود انسان در مسیر کمال به
طور بیدریغی در اختیار او قرار داده شده است(21). طاهری تلاش میکند از عرفان دست ساختهاش تصویری دینی ارائه کند.

گرته برداری از منابعی همچون تصوف اسلامی و مسیحیت ادیان شرقی و عرفان های نوینی همچون ریکی، کاستاندا و سایر مکاتب و اشخاص در عرفان حلقه این ادعا را زیر سوال میبرد(22).
هدف اساسی این تفکر، حذف شرط ایمان و شریعت در کنار هم رنگ نمایی با زیست جهان اسلامی خود است و در راستای جذاب هر چه بیشتر افراد جامعه اسلامی و نیز بومی سازی متاع عرضه شده خود، به این اقدام دست زدهاست.
طاهری با بهره گیری از اصطلاح رحمانیت الهی، جز حذف شرط ایمان و عمل صالح برای سلوک معنوی هدفی ندارد.

این کار باعث میشود عرفان حلقه در کنار حذف شریعت از آموزههای خود نمای مذهبی عرفان خود را در محیط اسلامی آن حفظ کند؛ امری که جذب طیفهای فکری مختلف به عرفان حلقه را تضمین میکند(23).

عرفان حلقه رشدش را مدیون جاذبه های ایجاد کرده در خود همچون فرادرمانی، عمل گرایی، سبک تعالی سریع و آرامش است. همچنین دافعه نهادهای دینی مانند: سختی زبان دین، شعار گرایی، نهادهای دینی، ملموس نبودن دستاوردهای نهادهای دینی در زمینه های اقتصادی و اجتماعی و غیره در رشد عرفان حلقه نقش در خور توجهی داشته اند.

نحوه جذاب افراد به عرفان حلقه :

این تفکر موفق شد با در پیش گرفتن شیوههای مناسب تبلیغی مانند تبلیغات چاپی و غیر چاپی و استفاده از فضای مجازی و حقیقی و نیز تبلیغات تعاملی (interactive adrertising) و غیر تعاملی در زمانی کوتاه، اندیشه های خود را در
شهرهای مختلف کشور مانند اصفهان، آباده کرج، شیراز و.. به اشتراک گذارد(24)و همچنین در کنار شیوه های تبلیغی مناسب، با طرح شعارهای عام پسند و مترقیانه موفق شد افراد بسیاری را به حضور در حلقه و یا ماندن در این تفکرمجاب کند. افراد با اهداف گوناگونی جذب عرفان حلقه شدهاند و عرفان حلقه را در حکم آخرین راه برای نجات از این بنبست میدانند.

ادعای که اعضا مطرح میکنند اثبات یا رد آن کار دشوار است؛ زیرا رد تجربه آرامش، حال خوب و رضایتمندی با هیچ سند و مدرکی امکان پذیر نیست؛ از طرفی اعضا با ارائه مدارک مستنداتی همچون مدارک پزشکی، به دنبال اثبات ادعای خود
هستند. اعضای عرفان حلقه حال خوب، فهم تازه و درست از دین، درمان بیماریها و یافتن چاره مشکلات خود را مدیون اتصال به شبکه شعور کیهانی میدانند. این حس مختص ایرانی ها نیست و پیروان خارجی عرفان حلقه نیز سبک درمانی و آرامش حاصل از ارتباط گیری را مدیون این تفکر میدانند.

باورمندان به عرفان حلقه در راستای اثبات حقانیت عرفان حلقه و دفاع از آموزههای آن، به راه اندازی کمپین های گوناگون مانند: «ما همه طاهری»، «کوچ» و «آ مثل استاد» در شبکه های مجازی و نشر اسناد مانند گزارش فرادرمانگران و گزارش فرادرمانی اقدام کردهاند.

عرفان حلقه با اشراف به نیازهای جامعه و با طرح شعارهای جذابی مانند دفاع از حقوق زنان، مبارزات سیاسی، دفاع از آزادی عقیده و دین،راه اندازی انجمن حقوق بشر و دفاع از اقلیتهای دینی و مذهبی در کشور، خود را عرفانی مترقی و بهروز شده معرفی میکند. این عرفان با بهرهگیری از ابزار تبلیغی مناسب این اندیشه ها را در کوتاهترین زمان و در حجم و گستره وسیعی عرضه میکند.اما چنین به نظر می رسد؛ طرح شعارهای این چنینی از جانب طاهری نه از باور شخصی او نشئت میگیرد و نه از هدف اساسی عرفان اوست. این شعارها تنها ابزاری است برای بقا و تداوم عرفان حلقه در ایران، به ویژه پس از منع قانونی
فعالیت او .

جذب زنان در عرفان حلقه :

طاهری پس از مشاهده گرایش چشمیگر زنان به عرفان حلقه و جانبداری مخالفان نظام جمهوری از عقاید او ترجیح داد خود را با این اعضا همسو کند و اینگونه پیروان خود را حفظ کند. او در این مسیر تا اینجا پیش رفت که زنان را وارثان
اصلی عرفان خود نامید و آینده عرفان را در دست زنان پنداشت. یافته های حاصل از ارتباط گیری با سه گروه از پیروان حلقه، تفاوت چشمگیر زنان در مقایسه با مردان را در این تفکر نشان میدهد. تفاوتی که هم در اعضای حاضر در دوره ها
در خور توجه بود، هم در فعالیت زنان در فضای مجازی، همچنین در حال حاضر زنان عامل مهمی در تبلیغ عرفان حلقه اند.

فعالیت این گروه شامل تبلیغ و ساخت کلیپ های حمایتی، جانبداری و ارائه بازخورد به پست ها و عهده داری دورهها و کلاسهاست. عرفان حلقه تلاش میکند با طرح شعارهای فمینیستی مانند حمایت از زندانیان زن سیاسی، آزادی اعتقادات زنان و حمایت از حقوق اجتماعی آنها تصویری فمینیستی از خود ارائه کند. درواقع بیان این گفته ممکن است؛ که با گذشت زمان، منافع طاهری از او فمنیست و مبارزی سیاسی ساخت(25).

درکنار عوامل ذکر شده عرفان حلقه تلاش میکند؛ با بهرهگیری از زبان و ادبیات همه فهم، طرح شعارهای زیبا و جذاب و بهره گیری منفعت طلبانه از دافعه نهادهای دینی، خود را در حکم حلقهای واسط من دینداران و دین گریزان معرفی کند. از سویی برای دینی جلوه دادن خود، به آیات قرآن و اشعار عرفای بزرگ استشهاد میکند. از سوی دیگر نیز، به منظور جلب نظر افرادی که از دین سرخورده شده اند و دنبال مأمنی تازه برای خود میگردند؛ دین را نقد میکند و زبان و آموزهها را
اصلاح میکند و مسائل دینی را رواج میدهد.

عرفان حلقه و شیطان گرایی:

از جمله مباحثی که در عرفان حلقه به صورت پررنگ تبلیغ میشود؛ نگرشی جدید به «شیطان» است. این نگرش از آنجا که به عنوان یک بینش اسلامی در کتابهای عرفان حلقه ارائه میشود؛ نیازمند نقد و بررسی است. در کنار آن تبیین بینش قرآنی و روایی ضرورت دارد تا مخاطبین عرفان حلقه این نگرش را به حساب متون اسلامی نگذارند.

در کتابهای عرفان حلقه آمده(26) برای به وجود آمدن چرخه جهان دو قطبی (ملک جاری کننده قانون تضاد) وجود عامل تضاد ضرورت داشت و برای این منظور ابلیس به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکرد و این وظیفه به وجود آوردن چرخه جهان دو قطبی را انجام داد (همان) در فایل صوتی که از رهبر عرفان حلقه منتشر شده و در بعضی از سایتها وجود دارد، عنوان میشود:
«شیطان اول موحد عالم است چون اصلاً به غیر خدا سجده نکرد.» وی اضافه میکند: «خدا با خلقت آدم خواست شیطان را آزمایش کند، اگر شیطان سجده میکرد خدا به او میگفت که مگر به تو نگفتم به غیر من سجده نکن»(27).

جای دیگر میگوید: «پس از تبعیت نکردن از فرمان سجده در ظاهر نافرمانی است و اگر نافرمانی نبود در عین حال فرمانبرداری است؛ چون خداوند آن را از پیش تعیین کرده است».

خداوند با امر به اینکه ابلیس جز بر او سجده نکند، نقش موحدی را به او میدهد که برای انجام دادن ماموریت خود از جهان تک قطبی (بارگاه الهی) رانده میشود. طاهری معتقد است ابلیس احسن الخالقین است و تنها موحد درگاه الهی است. وی مأمور الهی و از گروه ملائک بود که ما
کمال خود را در این حلقه مدیون شیطان هستیم. ابليس از روح القدوس عامل ایجاد کننده ماه و انرژی و حرکت است.

چون ابلیس خالق کل حلقه است. ابلیس تنها موجود بارگاه الهی است که جز در مقابل خداوند بر کسی سجده نکرده است. شیطان نمی توانست شیطان نشود، اگر سجده میکرد. اولاً ما این تضاد را نداشتیم، ثانیاً برخلاف دستور او (خداوند) عمل کرده بود(لوح صوتی).

وی در یکی از نوشته های خود آوردهاست؛ خداوند به ابلیس ماموریت داد که به فرمان سجده بر آدم اعتنا نکند و او نیز این ماموریت را پذیرفت. به راستی در کجا آمده است که خدا از قبل دستوری مجزا برای شیطان صادر کرده است که بر غیر من سجده نکن؟ در کدام حدیث یا آیه وارد شده است که امر سجده بر آدم اعتنا خطاب به همه ملائکه بود فقط برای امتحان شیطان بوده است؟

در کدام منبع آمده است که شیطان مأموریتی قبلی از خداوند دریافت کرده بود که در نتیجه بعد از دستور عام «اسجدوا» شیطان میبایست دستور قبلی را اصل و اساس قرار دهد و از دستور دوم سرپیچی کند و در نتیجه این سرپیچی نه تنها برای شیطان معصیت به حساب نیاید، بلکه نشان از کمال توحید برای وی قلمداد شود(27)
در عرفان حلقه شیطان نه تنها موجودی ضعیف بلکه به عنوان موجودی که قادر است جهان را از شکل تک قطبی خارج سازد و به جهان دو قطبی تبدیل نماید، معرفی شده است.

نگاه توحیدی قرآن به «ماسوی اللّه» است. در متون دینی همه چیز در سایه اذن الهی قدرت ظهور دارد و همه کائنات تحت قدرت ربوبی او نظام یافته اند و گناه و معصیت پیروان شیطان هم در این بین در سایه «آزادی انتخاب راه» است خداوند به موجودات مختار و صاحب اراده بخشیده است(28). همه موسیقی ها شیطانی هستند؛ مگر موسیقی هایی که به واسطه الهام و به روش «برگردان موسیقی» از سوی طاهری کشف رمز شده و مشخص میشود که شیطانی نیستند (لوح صوتی).

بسترها و عوامل تاثیرگذار در شکل گیری و تدوام فرقه:

علل گرایش به عرفان های نوظهور فعال در ایران را بسترهای فرهنگی، ریشه های اقتصادی، سیاسی بسترهای فردی و علل احتماعی نامید(28). ایرانی و اسلامی شمردن عرفان کیهانی تنها جنبه زبانی و جغرافیایی دارد و به ویژه جنبه اسلامی بودن آن ریشهای و مبنایی نیست و از آموزه های اسلامی برنخاسته بلکه پس از تدوین، تلاش شده ریشه ها و مبانی اسلامی برای آموزه های آن بازگو شود(29).

این فرقه تلاش زیادی دارد تا افراد جامعه به ویژه جوانان را تحت عناوینی چون انرژی مثبت دادن برای برطرف کردن مشکلات روحی و روانی و درمان بیماریهای آنها از طریق ارتباط -حتی از راه دور- جذب کند. به طوری که بیش از ۹۰ درصد هواداران این فرقه، برای درمان خود مراجعه کرده که به دام این فرقه افتاده اند.

رهبر این فرقه تاکنون چندین بار به اتهام فریب مردم، ترویج افکار و عقاید انحرافی دخالت در امور درمانی بدون صلاحیت و مجوزهای لازم و دستگیر شده و پس از اخذ تعهد دوباره آزاد شد. به دنبال دستگیری سرکرده فرقه کیهانی،
شبکه ماهوارهای صدای آمریکا و گروهک منافقین از نامبرده حمایت کرده و دستگیری او را محکوم کرده اند(30).
یکی از اصول عرفان کیهانی یا حلقه، جواز عدم اعتقاد به هیچ دین و مکتبی است؛ یعنی فرد صرف نظر از هر گونه اعتقاد حتی عدم اعتقاد و ایمان به خدای واحد میتواند از شبکه شعور الهی استفاده کند.

این راه میانبری است که فرد راحتی بدون انجام واجبات به وصال خدا میرساند و او را از لطف خدا سرشار میکند؛ اما این خدای عرفان کیهانی به آن خدایی است که ما میپرستیم بلکه خدایی است که به محرم و نامحرم دارد؛ نه ایمان به امام و پیامبر ونه دین و مذهب(31).
حمیدرضا مظاهری سیف در مصاحبهای علل گرایش به این فرقه را به طور خاص در 7 عامل برمی شمرد: تکیه بر مشکلات سخت و اساسی مردم، استفاده از ظواهر دینی، استفاده گسترده از رسانه ها، برنامه گسترش هرمی شکل، منابع راقتصادی، نمایشهای جذاب و قدرتهای شگفت انگیزد (1393).

مهم ترین اشکال و انحراف این فرقه :

مبارزه آرام و اصطلاحاً زیر پوستی با دین و اعتقادات مردم است.

تعبیر خرافه از دین، تفسیر به رای آیات قرآن، غیروحیاتی دانستن قرآن، توهین به مقام الوهیت، اهانت به رسول گرامی اسلام با عنوان تناقض گویی، غیر معصوم
خواندن ائمه اطهار، شرک دانستن زیارت قبور ائمه اطهار، رد شفاعت و توسل به ائمه معصوم (علیه السلام)، تمسخور رجعت و مهدویت، تمجید از شیطان رجیم و موحد خواندن این ملعون رجیم، ادعای خروج جن از درون مردم، ترویج
زیرکانه تناسخ، نفی برخی از مسلمات مانند ادعای وجود نداشتن حضرت عزرائیل،

برگزاری کلاس های مختلط زنان و مردان بدون پوشش اسلامی، لمس و تماس کسی با بدن زنان نامحرم به بهانه درمان عرفانی، استفاده از برخی روشن های شیطانی و قدرت گرفتن از سرکرده فرقه و از مهم ترین انحرافات این فرقه می توان نام برد(32).

طاهری به صورت عمد اول قرآن را زیر سوال میبرد و اعتقاد دارد قرآن ناقص است و نوشته پیامبر است. به دنبال محدودیت هایی که برای طاهری ایجاد شد ارتباطات خود را با خارج از کشور گسترس داد و به سرعت ارتباط با کشورهای آسیای میانه را برنامه ریزی نمود و با اخذ مبالغی از مربیان خود، از دانشگاهای این کشورها برای آنها مدارک دکتری دریافت کرد.

طاهری همچنین ارتباطاتی با برخی کشورهای عربی منطقه و کشورهای اروپایی برقرار نمود و حتی با تأسیس دفاتری، حوزه فعالیت خود را در این کشورها نیزگسترش داده بود با همین روابط، طاهری توانسته بود در کمتر از 2 سال، ۳ دکتری افتخاری از دو دانشگاه در آذربایجان و ارمستان اخذ کند(۳۳).
این فرقه به تازگی ادعا کرده که تمامی اتفاقات و تحولات اخیر خاورمیانه در کشورهای عربی، تونس، مصر، یمن و از «تمرکز شبکه کیهانی بر حذف تشعشات منفی کیهانی منطقه» ایجاد شده است و آنها این موضوع را از قبل پیش بینی کرده بودند که چنین اتفاقاتی در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ رخ خواهد داد.

همچنین فرقه حلقه ابزاری است برای براندازی نرم جمهوری اسلامی و سفرهای او به کشورهای اروپایی و برگزاری جلسات مختلف مسئلهای است که یک فرد معمولی نمیتواند آنها را انجام دهد. شیوه کار غربیها در ایران است. سابقه طاهری و همسرش به چریکهای فدایی بر میگردد.

آسیب های عرفان حلقه :

عرفان حلقه واجد آسیب های در زمینه های فرهنگی و اجتماعی است.

  • آسیب در زمینه های فرهنگی :
    – تضعیف مبانی دینی و اعتقادی
    – ترویج سبک زندگی غیر اسلامی
  • آسیب در زمینه های اجتماعی :
    – سست نمودن بنیانهای خانوادگی
    – ترویج مفاسد اخلاقی
    – ارتکاب جرائم ویژه اجتماعی
    – ایجاد تزلزل اجتماعی
    وی راهبردهای فرهنگی و اجتماعی (34) در زمینه این آسیبها را میتوان به این صورت بیان کرد.
  • فرهنگی و اجتماعی :
    – آگاهی بخشی واطلاع رسانی
    – تقویت بنیهی اعتقادی و معنوی
    – کاهش آسیبهای اجتماعی
    – تقویت نهادی
    – توسعه سرمایهی اجتماعی
    – مدیریت اوقات فراغت.

 

 

منابع:
1) مهدوی کنی، 1386: 41)       2) روزنامه جمهوری اسلامی. 29/6/1385         3) ت. 1335          4) طاهری، 1389(الف): 5-4        5) طاهری، 1384: 75        6) طاهری، 1391: 1      7) همو، 1386: 14-15؛ 1394: 1/4
8) طاهری،1391: 12      9) طاهری،1391: 12     10) طاهری، 1384: 14؛ فایل صوتی روح القدوس، ملک وحی، محمد علی طاهری برگرفته از کانال تلگرامی خبرگزاری آنا     11) طاهری، (2011: 10)
12) جزوه اصلی، دوره 1: 23     13) طاهری، فرادرمانی: 100 تا 208      14) شمشیری، 1398: 69     15) مصاحبه با دکتر مصطفی قانعی، فرادرمانی یا سراب www.gahan nws.com
16) کلیپهای تصویری، شماره دو، سه، چهار، 615 و 7 برگرفته از کانال خبرگزاری عرفان حلقه

t.me/erfan news (LENA)17) مصاحبه با دکتر قانعی، توهم درمانی، ( forsaterey.com)     18) قاسمی، 1395-ج: 50       19) قاسمی، 1393: (1-2) {www.seragnet.org}       20) طاهری، بیتا: 2/51      21) طاهری، 2011: 159    22) عودی، 1395: 3    23) عودی(131395: 147)      24) مصاحبه شماره 12       25) پیام تبریک طاهری به مناسب روز زن گرفته از کانال آنا {ENA. Fan news t/me/er}     26) (همان، 1391: 96-95)   27) فایل صوتی طاهری شریفی دوست، 1391: 96       28) ( همان، 107)، پسندیده، 1393: 92)      29) ناصری راد، 1390: 53

30) (www.erfan 90 persianblog.ir)        31) www. Mashresh news.ir/fa/news      32) (www.khouz news.ir)
33) روزنامه صبح ابتکار، ایران 6/2/1390        34) حمیدی فراهانی، همایون حشتمی، های (1391)، بررسی جایگاه و تحولات فرهنگ در فرایند جهانی شدن، مطالعات راهبردی سیاستگذاری عمومی، دوره 3، شماره 9: 180-153
35) درنگارش/ تالیف/ انتشاراین کتاب/ مقاله/ پایان نامه/ نشریه/ مجله/پژوهشنامه از پایگاه کتابخانه مجلات تخصصی نور« نورمکز» به آدرس noor mags.ir استفاده شده است.

واتساپ
تلگرام
توییتر
پرینت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

73 − = 71