تجارت حضرت زهرا

راهنمای مطالعه

تجارت حضرت زهرا

بزرگترين دردِ ما در اسلـام اينه كه به خاطر منافع مون و يا هر دليلِ ديگه اي حقيقتِ اسلام رو نگفتيم…
و چون اين اتفاق افتاد
حالا داريم اثرات جبران ناپذيرش رو مي بينيم…
اينكه از حضرت زهرا فقط خونه داريش رو گفتيم،
بانوان ما فكر كردن كه اسـ. ـلام در حـق
خانم كوتاهي كرده، در صورتي كه ارزشي كه اسلام براي يه خانم گذاشته در هيچ ديــن الهي و غير الهي ديده نميشه.
اي كاش ديـن رو بابِ ميلمون ترويج نديم💔



‌‎منبع مطلب بالا :

بر اساس گزارش‌های معتبر تفسیری، روایی و تاریخی، منطقه فدک بدون نبـ. ـرد به دست مسلمانان افتاد و به دستور خدا و در پی نزول «وَ آتِ ذَا الْقُرْبى‏ حَقَّهُ وَ الْمِسْکینَ وَ ابْنَ السَّبیلِ وَ لا تُبَذِّرْ تَبْذیرا»؛[1]

پیامبر(ص) در زمان حیات‌شان این منطقه را به دخترش بخشید.[2]

‌‎به دنبال این بخشش، حضرت فاطمه(س) مدیریت این منطقه را به عهده گرفت. از آن‌جا که فدک منطقه‌ای وسیع و دور از مدینه بود، حضرتشان برای مدیریت آن‌جا وکیلی‌ را معین نمود و آن وکیل تا زمان رحـ. ـلت پیامبر(ص) در فدک حضور داشت.

‌‎بر اساس گزارش‌ نقل‌شده‌ای از امام صادق‌(ع)، هنگامی که مردم با خليفه اول بیعت کردند، وی وکیل حضرت فاطمه(س) را از فدک اخـ. ـراج کرد و در پی آن بود که فاطمه(س) همراه برخی زنان قریش به مسجدالنبی(ص) رفته و از خليفه اول علت اخراج وکیل‌شان را پرسید، و خاطرنشان فرمود که در زمان زندگی رسول خدا(ص)، هیچ فرد دیگری در مدیریت منطقه فدک دخالت نداشتند.[3]

‌‎البته در گزارش‌های تاریخی – مانند بسیاری از گزارش‌های مشابه – به تمام جزئیات فعالیت کشاورزی در سرزمین فدک و نحوه‌ی تقسیم زمین‌ها و کارها میان کارگران و کشاورزان پرداخته نشده است. با این وجود، مسلم است افرادی که در آن منطقه برای حضرت فاطمه(س) کار می‌کردند، هیچ ظـ. ـلم و ستـ. ـمی به آنان نمی‌شد.

‌‎[1]. اسراء، 26.

‌‎[2]. شیخ طوسی، محمد بن حسن، التبیان فی تفسیر القرآن، مقدمه، تهرانی، شیخ آقابزرگ، تحقیق، قصیر عاملی، احمد، ج 6، ص 468، بیروت، دار احیاء التراث العربی، بی‌تا.

‌‎[3]. قمی، علی بن ابراهیم، تفسیر القمی، محقق و مصحح: موسوی جزائری، سید طیب،‏ ج 2، ص 155، قم، دار الکتاب، چاپ سوم، 1404ق؛ شیخ مفید، الاختصاص، ص 183، قم، کنگره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق.

 

واتساپ
تلگرام
توییتر
پرینت
ایمیل

دیدگاهتان را بنویسید

+ 12 = 13