خبری خواهد آمد

پرسش وپاسخ مهدوی بخش چهارم   چه آثار وفوایدی بر بحث از مهدویت در این زمان مترتّب است؟   برخی براین گمانند که طرح و بررسی موضوع مهدویت در این زمان،امری بی فایده است؛ زیرا این موضوع مربوط به آینده ی بشریت است وآینده واتفاقات آن امری است مجمل ومبهم؛   اما آنچه وظیفه ی […]

پرسش وپاسخ مهدوی بخش چهارم

 

چه آثار وفوایدی بر بحث از مهدویت در این زمان مترتّب است؟

 

برخی براین گمانند که طرح و بررسی موضوع مهدویت در این زمان،امری بی فایده است؛

زیرا این موضوع مربوط به آینده ی بشریت است

وآینده واتفاقات آن امری است مجمل ومبهم؛

 

اما آنچه وظیفه ی ماست اینکه به تکالیف خود در عصر وزمان خود عمل کنیم؛

زیرا هر عصرو زمانی مقتضیّات خود را می طلبد…

پاسخ:بحث از مهدویت دراین عصرو زمان،آثار وفوایدی داردکه به برخی از آنهااشاره میکنیم:

۱. آرمان قیام وانقلاب مهدی(عج)یک فلسفه ی بزرگ اجتماعی،اسلامی است.

این آرمان بزرگ گذشته از اینکه الهام بخش ایده و راه گشای به سوی آینده است،

معبر بسیار مناسبی است برای شناخت آرمان های اسلامی

 

 

۲. نوید برپایی حکومتی جهانی واسلامی،ارکان وعناصر مختلفی دارد که برخی فلسفی وجهانی بوده وجزئی از

جهان بینی اسلامی است وبرخی فرهنگی وتربیتی بوده،

برخی سیاسی است،برخی اقتصادی وبرخی اجتماعی. همچنین برخی انسانی یا انسانی،طبیعی می باشد؛

انسان میتواند با الگوپذیری از برنامه های جامع وفراگیر حضرت در عصر ظهور،به آرمان های واقعی اسلام نزدیک شود

 

 

۳. درطول تاریخ و درسطح جهان،انقلاب های گوناگون فرهنگی،سیاسی،اجتماعی و…صورت گرفته است؛

ولی اکثر این انقلاب ها یا در شروع موفق نبوده یااینکه در مواجهه با مشکلات فراوان

ومقابله با دشمنان خود نتوانسته است دوام بیاورد…

 

و تنها نگاه سبزی که شیعه به مهدویت دارد،میتواند با ایجاد روحیه ی امید در جامعه،

مردم را از ناامیدی ویاس برهاند.شیعه معتقد به امام زمانی زنده وحاضر وناظر بر اعمال خود است

که او را در مواقع حسّاس کمک کار خواهد بود. این اعتقاد از جهت روان شناسی،آثار عمیقی را در روحیه ی شیعیان خواهدگذاشت؛

 

 

۴. از آن جهت که وقت تشکیل حکومت امام زمان(عج)مشخص نیست وهر لحظه میتواند زمان ظهور باشد،بنابراین وظیفه داریم

که نظری به مباحث مهدویت وظهور کرده وخصوصیات عصر ظهور و وظایف خود درآن عصر را بدانیم؛

 

 

۵. رسیدن به حکومت جهانی توحیدی در عصر ظهور،شرایطی داردکه برخی از آن ها به دست خود بشر حاصل میگردد؛

از آن جمله،رسیدن بشربه تکامل همه جانبه و رسیدن به سطح عالی فکری است؛بنابراین برماست که آرمان های اصیل

اسلامی در عصر ظهور را بدانیم تا بتوانیم هرچه بهتر درنزدیک شدن آن سهیم بوده و زمینه ساز ظهور حضرت باشیم؛

 

 

۶. بحث از مهدویت،تنها بحث از اموری نیست که مربوط به آینده ی بشریت باشد؛

بلکه بحث از امامت ومهدویت است؛بحث از اینکه در هر زمانی،باید امام معصومی موجود باشد،

خواه حاضرومشهود و خواه غایب وپنهان تا حجّت ها وبیّنات خداوند باطل نگردد.

 

بنابراین در روایات اسلامی از رسول خدا(ص)میخوانیم:

(( مَن مَاتَ وَلَم یَعرِف اِمَامَ زَمَانِهِ مَاتَ مِیتَهً جَاهِلِیَّه))

((هرکس بمیرد وپیشوای زمان خود را نشناسد،مرده است از نوع مردن زمان جاهلیت))

بحث از مهدویت،بحث از غیبت و فلسفه ی آن وآثار و برکات وجود امام در این عصر غیبت است.

بنابراین بحث از مهدویت از وظایف وتکالیف شیعه در عصر غیبت می باشد.

 

 

منبع:نویسنده ماجدناصرالزبیدی.مترجم مجید شمس آبادی.

۵۰۰پرسش وپاسخ درحوزه مهدوی.ناشرموعودعصر(عج).چاپ اول۱۳۹۶.ص۱۷-۱۸-۱۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *